רע"פ 7446/07, אדיב שעבי נ' מדינת ישראל
כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת ע' ארבל, כבוד השופט ס' ג'ובראן
עו"ד יוסף יעקבי למבקש; עו"ד אפרת רונן למשיבה
23.06.2009
העובדות:
1. כתב האישום מייחס למבקש עבירה של נהיגה ברכב ללא חגירת חגורת בטיחות, לפי תקנה 83ב לתקנות התעבורה. על פי תיאור עובדות המקרה בדו"ח התנועה, המבקש נהג ביום 2.7.2004, בשעה 2:20 לפנות בוקר בכביש 4 לכיוון צפון, וחלף על פני צומת בתי הזיקוק כשהוא אינו חגור בחגורת בטיחות. המבקש טען בפני השוטר שהבחין בכך שהמבקש איננו חגור כי החגורה הייתה מונחת מתחת לבית השחי שלו.
2. בית המשפט לתעבורה זיכה את המבקש מן העבירה שיוחסה לו בכתב האישום. בנוגע לשאלה העובדתית, קיבל בית המשפט את גרסת המבקש וקבע, כי הוא חגר את חגורת הבטיחות, כשהיא עוברת מתחת לבית שחיו. הסוגיה המשפטית שעלתה כתוצאה מכך, הייתה האם אופן חגירה זה מהווה הפרה של תקנה 83ב(א) לתקנות התעבורה, המחייבת אדם הנוהג ברכב לחגור חגורת בטיחות.
החלטה:
1. התקנה שעומדת במרכז הדיון והעוסקת בחובה לחגור חגורת בטיחות בזמן נהיגה היא תקנה 83ב(א). לפנינו שתי אפשרויות לפרשנות התקנה. לפי האחת, יש להבין את החובה המוטלת על הנהג והנוסעים להיות "חגורים", כלשונה ולפרש אותה בצורה מרחיבה. (להלן: הפרשנות המרחיבה). לפי האפשרות השנייה, השימוש בחגורת בטיחות צריך להיעשות דווקא בדרך המיועדת לכך (להלן: הפרשנות המצמצמת). מבין פירושים אלה, יש לברור את הפירוש הנכון לתקנה 83ב(א). ברירה זו תתבצע - בדומה לפרשנות התכליתית בה רגילים אנו לנקוט ביישומה של כל הוראה חוקית.
2. פרשנות מילולית. תקנה 83ב(א) מטילה איסור לנסוע בכלי רכב שבו הותקנו חגורות בטיחות, אלא אם כן הנהג והנוסעים בו עושים שימוש בהן. אופן השימוש הנכון בחגורת בטיחות - הוא האופן בו נועדו החגורות לתפקד - מופיע בפרט 23(א). לא ינהג אדם ברכב אשר מותקנת בו חגורת בטיחות - הכוללת חגורה החובקת באלכסון את חזהו של החוגר מן הירך לכתף שמנגד - אלא אם כן הוא חגור בחגורת בטיחות. ניסוח זה לא מותיר ספק, כי אדם יכול להיות חגור בחגורת בטיחות רק אם החגורה האלכסונית עוברת מעל הכתף ולפיכך עולה בקנה אחד עם הפרשנות המרחיבה. כל פירוש מילולי אחר ירוקן מתוכן את התקנה.
3. פרשנות תכליתית - סעיף 34כא. הוראות תקנות התעבורה קובעות רף בטיחות מנדטורי. מטרת ההפניה לתקנה 364א הינה לחייב את הנוסעים לעשות שימוש בחגורות המותקנות בכלי הרכב, באופן בו הן נועדו לשמשם, כאמור בפרט 23(א).
4. על המבקש היה להסיק כי לפי החוק הקיים, העברת חגורת הבטיחות האלכסונית מעל הכתף, הינה דרך בטיחותית יותר לחגור בחגורת הבטיחות. אינטרס ההגנה על שלום הנוסעים, מחייב לקבוע בחוק, לא רק מהן מערכות הבטיחות שיש להתקין בכלי הרכב, כי אם גם כיצד יש להשתמש במערכות אלה. חריגה מהוראות המחוקק, מעמידה את הנוסעים בסיכון ולפיכך חייבת להיות מלווה בסנקציה עונשית.
5. על הנהג והנוסעים ברכב חלה חובה לחגור חגורת בטיחות בצורה תקנית. העובר על הנחיה זו, איננו "חגור בחגורת בטיחות" על פי תקנות התעבורה - הוא מבצע עבירה פלילית וצפוי לעונש הקבוע בחוק.
כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת ע' ארבל, כבוד השופט ס' ג'ובראן
עו"ד יוסף יעקבי למבקש; עו"ד אפרת רונן למשיבה
23.06.2009
העובדות:
1. כתב האישום מייחס למבקש עבירה של נהיגה ברכב ללא חגירת חגורת בטיחות, לפי תקנה 83ב לתקנות התעבורה. על פי תיאור עובדות המקרה בדו"ח התנועה, המבקש נהג ביום 2.7.2004, בשעה 2:20 לפנות בוקר בכביש 4 לכיוון צפון, וחלף על פני צומת בתי הזיקוק כשהוא אינו חגור בחגורת בטיחות. המבקש טען בפני השוטר שהבחין בכך שהמבקש איננו חגור כי החגורה הייתה מונחת מתחת לבית השחי שלו.
2. בית המשפט לתעבורה זיכה את המבקש מן העבירה שיוחסה לו בכתב האישום. בנוגע לשאלה העובדתית, קיבל בית המשפט את גרסת המבקש וקבע, כי הוא חגר את חגורת הבטיחות, כשהיא עוברת מתחת לבית שחיו. הסוגיה המשפטית שעלתה כתוצאה מכך, הייתה האם אופן חגירה זה מהווה הפרה של תקנה 83ב(א) לתקנות התעבורה, המחייבת אדם הנוהג ברכב לחגור חגורת בטיחות.
החלטה:
1. התקנה שעומדת במרכז הדיון והעוסקת בחובה לחגור חגורת בטיחות בזמן נהיגה היא תקנה 83ב(א). לפנינו שתי אפשרויות לפרשנות התקנה. לפי האחת, יש להבין את החובה המוטלת על הנהג והנוסעים להיות "חגורים", כלשונה ולפרש אותה בצורה מרחיבה. (להלן: הפרשנות המרחיבה). לפי האפשרות השנייה, השימוש בחגורת בטיחות צריך להיעשות דווקא בדרך המיועדת לכך (להלן: הפרשנות המצמצמת). מבין פירושים אלה, יש לברור את הפירוש הנכון לתקנה 83ב(א). ברירה זו תתבצע - בדומה לפרשנות התכליתית בה רגילים אנו לנקוט ביישומה של כל הוראה חוקית.
2. פרשנות מילולית. תקנה 83ב(א) מטילה איסור לנסוע בכלי רכב שבו הותקנו חגורות בטיחות, אלא אם כן הנהג והנוסעים בו עושים שימוש בהן. אופן השימוש הנכון בחגורת בטיחות - הוא האופן בו נועדו החגורות לתפקד - מופיע בפרט 23(א). לא ינהג אדם ברכב אשר מותקנת בו חגורת בטיחות - הכוללת חגורה החובקת באלכסון את חזהו של החוגר מן הירך לכתף שמנגד - אלא אם כן הוא חגור בחגורת בטיחות. ניסוח זה לא מותיר ספק, כי אדם יכול להיות חגור בחגורת בטיחות רק אם החגורה האלכסונית עוברת מעל הכתף ולפיכך עולה בקנה אחד עם הפרשנות המרחיבה. כל פירוש מילולי אחר ירוקן מתוכן את התקנה.
3. פרשנות תכליתית - סעיף 34כא. הוראות תקנות התעבורה קובעות רף בטיחות מנדטורי. מטרת ההפניה לתקנה 364א הינה לחייב את הנוסעים לעשות שימוש בחגורות המותקנות בכלי הרכב, באופן בו הן נועדו לשמשם, כאמור בפרט 23(א).
4. על המבקש היה להסיק כי לפי החוק הקיים, העברת חגורת הבטיחות האלכסונית מעל הכתף, הינה דרך בטיחותית יותר לחגור בחגורת הבטיחות. אינטרס ההגנה על שלום הנוסעים, מחייב לקבוע בחוק, לא רק מהן מערכות הבטיחות שיש להתקין בכלי הרכב, כי אם גם כיצד יש להשתמש במערכות אלה. חריגה מהוראות המחוקק, מעמידה את הנוסעים בסיכון ולפיכך חייבת להיות מלווה בסנקציה עונשית.
5. על הנהג והנוסעים ברכב חלה חובה לחגור חגורת בטיחות בצורה תקנית. העובר על הנחיה זו, איננו "חגור בחגורת בטיחות" על פי תקנות התעבורה - הוא מבצע עבירה פלילית וצפוי לעונש הקבוע בחוק.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il
http://www.takdin.co.il